2020

RKD BULLETIN

In dit nummer bijdragen over onder andere W.B. Tholen, Abraham Bredius en de boeken van een Joodse kunsthandelaar

oud en nieuw Bulletin3.jpg

Chris Stolwijk

Introductie

Visser_afb1.0001583665crop.jpg

Evelien de Visser

De grootste expositie van het werk van Willem Bastiaan Tholen (1860-1931) die tijdens zijn leven werd gehouden, is nog niet eerder onderzocht. In deze reconstructie wordt uit de doeken gedaan hoe de tentoonstelling tot stand kwam, welke kunstwerken er te zien waren en in hoeverre de expositie een (commercieel) succes was.

Meyjes_FI.jpg

Irene Meyjes

De aantekeningen uit het archief van Abraham Bredius (1855-1946) over Hollandse kunstenaars in de 17e eeuw zijn in 2018 geïnventariseerd. De 57 notitieboekjes uit het archief, waarin Bredius tijdens zijn vele reizen kunstwerken beschreef, zijn nu ook toegankelijk als een belangrijke aanvullende bron van onderzoek.

Krul_FI4.jpg

Ruth Kaloena Krul

In 1938/1939 voerde Hans Schneider, directeur van het RKD, onderhandelingen met de Joodse kunsthandelaar Reiling uit Mainz over aankoop van diens collectie veilingcatalogi. In dit artikel wordt het verloop van de transactie geschetst tegen de achtergrond van het nationaal-socialistisch bewind in Duitsland.

Wijgergangs_afb1.FI.jpg

Hans Wijgergangs

De extravagante symbolistische kunstenaar Henry de Groux correspondeerde gedurende zijn leven met veel kunstenaars en schrijvers. In de collectie van het RKD bevinden zich twee brieven van deze buitengewone Belgische kunstenaar. De geadresseerde is de kunstenaar Franz Melchers met wie hij rond 1890 bevriend was. De brieven bieden een inkijk in de kunstwereld van het fin de siècle.

Grasman_FI.jpg

Edward Grasman

Met de aanvaarding van Hofstede de Groots schenking van zijn studiemateriaal verplichtte de staat zich tot continuering daarvan. In dit artikel wordt betoogd dat die verplichting voor Lugt de aanleiding vormde om ook zijn studiemateriaal te schenken en dat het overlijden van zijn zoon Huib die ontwikkeling bespoedigde.

Fakkeldij_FI.jpg

Lot Fakkeldij

Dit artikel geeft inzicht in het Antilliaanse kunst- en cultuurbeleid tijdens de jaren zestig en zeventig. Egberdien van Rossum had in die jaren een galerie op Curaçao: gallery rg. Door middel van archiefonderzoek wordt antwoord gegeven op twee vragen: wat beoogde Egberdien van Rossum met haar galerie? En welke rol vervulde zij in het Antilliaanse culturele leven?

Cookie melding

Ik ga akkoord Tijdens het surfen op het internet worden uw voorkeuren onthouden door middel van cookies.Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst.Cookies worden gebruikt om uw gebruikerservaring te verbeteren door het anoniem monitoren van webbezoek, het delen van informatie op social media mogelijk te maken, de effectiviteit van online marketingcampagnes temeten en om online advertenties aan te passen aan uw interesses.Door te surfen op deze website gaat u akkoord met het plaatsen van cookies.